آخرین تغییرات کتب درسی اعلام شد-راهبرد معاصر
مشاهده پشه آئدس در برخی از شهر‌های سواحل جنوبی و شمالی سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب شد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا کلید خورد مرز مهران آخر هفته مسدود است + جزئیات هشدار زرد هواشناسی در پی افزایش آلودگی هوا در ۶ استان فردا فعالیت نوبت صبح مدارس ۵ شهر غیرحضوری شد توضیحات مهم تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دمای این مناطق به ۸ درجه زیر صفر رسید | گرمترین نقطه ایران کجاست؟ شگرد مجرمان سایبری، سوءاستفاده از هویت دیگران یا تجارت سیاه هشدار هواشناسی مازندران؛ صیادی در خزر ممنوع رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد زنان در ایران بیشتر از مردان عمر می‌کنند | سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال می‌رسد؟ آمار بالای گرایش پایه هفتمی‌ها به دخانیات | افزایش مصرف قلیان در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ سال! شرور خیابان معیری تهران زمینگیر شد هوای تهران برای همه گروه‌های حساس ناسالم شد؛ ۱٠ نقطه در وضعیت قرمز

آخرین تغییرات کتب درسی اعلام شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح آخرین وضعیت تغییرات و چاپ کتب درسی پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 10
کد خبر: ۲۰۳۴۰۳

به گزارش راهبرد معاصر. حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش سال 1390 تصویب شد و سند برنامه درسی ملی نیز تصویب شد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید آماده تولید محتوای متناسب با انتظارات تحولی می‌شد اما با اجرای نظام 6.3.3 وزارت آموزش و پرورش بدون زمان کافی درگیر تأمین معلمان پایه ششم شد و سازمان پژوهش نیز در زمان محدود باید کتاب درسی تولید می‌کرد آن هم بدون داشتن طراحی مناسب و کافی.

 

وی افزود: در سال‌های بعد از آن نیز سازمان پژوهش درگیر فرایند جدی تولید کتاب درسی بدون نقشه جامع و یکپارچه برای آن شد و حتی در سال‌های 91 تا 98 کاری جز اصلاح جزئی کتب‌های درسی سال‌های قبل و ارائه آن به عنوان کتاب جدی نتوانست انجام دهد و این اقدامات با عنوان همسو سازی با اسناد تحولی نامگذاری شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی اضافه کرد: آن زمان آموزش معلمان و انسجام کتاب‌های درسی انجام نشد و کتاب‌‌های تولید شده بدون اجرای آزمایشی به صورت‌ سراسری و حتی بدون آموزش معلمان تدریس می‌شدند.

 

وی با بیان اینکه نگرش معلمان در دوره‌ای که کتاب‌های نونگاشت وارد مدارس شدند، متناسب با اهداف تولید تغییر نکرد، افزود: این فرایند دشوار در سال 97 به پایان رسید و در ابتدای سال 1401 نقشه راهی را طراحی کردیم که اگر بخواهیم در برنامه درسی مدارس تحول ایجاد کنیم باید چه اقداماتی انجام شود و به پرسش‌هایی که از سال 90 مطرح بود پاسخ دادیم.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: یکی از پرسش‌ها، تولید محتوای آموزشی متناسب با نیازهای دانش‌آموزان است یعنی بخشی از محتوا ناظر به توانمندی مورد نیاز دانش‌آموزان باشد و اینکه چرا هنوز بر روی برخی دروس مانند ریاضی و فیزیک متمرکز هستیم.

 

وی ادامه داد: سوال دیگر این بود که سازمان پژوهش تا چه زمانی می‌خواهد تولید کننده محتوا باشد و محتوای یکسان برای تمام کشور تولید شود؟ آیا قرار نیست از ظرفیت بیرونی استفاده شود و آیا نمی‌توان بخشی از مطالب درسی را به صورت غیر مکتوب و چند رسانه‌ای ارائه کرد.

 

* لزوم طراحی راهنمای عمل برنامه درسی ملی در سطح مدرسه

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی افزود: برای پاسخ به این پرسش‌ها در بازه زمانی معقول، نقشه راه اجرایی سازی برنامه درسی ملی در سطح مدرسه طراحی شد، معتقدیم باید به مدرسه برگشت و آن را احیا کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه 3 خدمت باید به مدرسه ارائه دهیم، گفت: نخست باید راهنمای عمل برنامه درسی ملی در سطح مدرسه را ارائه دهیم؛ در طول این سال‌ها به معلم فقط کتاب دادیم، در راهنمای عمل برنامه درسی ملی به مدرسه می‌گوییم اگر مدیر مدرسه ابتدایی هستید باید بدانید در دوره ابتدایی این اتفاقات رخ بدهد.

 

* باید دست معلم از منابع آموزشی متنوع پر شود

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اهداف و رویکردهای هر دوره تحصیلی متفاوت است و ابتدا باید به مدرسه تصویری از برنامه درسی بدهیم تا بداند اهداف مدنظر هر دوره تحصیلی چیست.

 

وی ادامه داد: مأموریت دوم این است که دست معلم از منابع آموزشی متنوع پر شود؛ کتاب درسی یکی از منابع آموزشی است اما تحقق اهداف مهارتی در قالب کتاب دشوار است و با طراحی اردو، بازی و موقعیت یادگیری متفاوت اتفاق می‌افتد.

 

* در دوره گذشته تجربه‌های شکست خورده از کتاب‌های تحولی داشتیم

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی با اشاره به اینکه سازمان باید از ظرفیت سایر تولید ‌کننده‌ها و معلمان برای استفاده از منابع آموزشی مختلف استفاده کند، گفت: البته به دنبال رهاسازی هم نیستیم بلکه شرایط را برای استفاده از سایر ظرفیت‌ها فراهم می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: مأموریت سوم، ارائه خدمات پشتیبان علمی به مدرسه است؛ در دوره گذشته تجربه‌های شکست خورده از کتاب‌های تحولی داشتیم که توسط معلمان به خوبی فهم نشد و همراستا با تولید کتاب جدید، معلمان را آموزش ندادیم بنابراین به دنبال توانمندکردن و توجیه معلمان هستیم./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده